Samatha Vipasana

La meditació samatha calma la ment i enfoca la consciència. Promou les emocions positives i expandeix les nostres perspectives. Aquesta forma de meditació és una preparació essencial per a les tècniques de vipassana, sense aquesta base és molt poc probable que sorgeixi la visió que la meditació vipassana pretén fomentar. El nostre estat mental normal està molt desconcentrat i dividit, ennuvolat per emocions negatives, massa limitat al punt de vista per a veure la realitat tal com és.

El nostre nivell normal de consciència pot comparar-se amb una mala llanterna amb un feix de llum difús i bateria baixa. No ajuda molt a il·luminar la nostra foscor. El treball de la meditació samatha és enfocar el feix de llum i recarregar les bateries perquè puguem començar a veure amb claredat. O per a utilitzar una analogia més tradicional, el nostre estat mental pot comparar-se amb aigua turbulenta i lodosa, massa ennuvolada amb remolins de brutícia per a permetre el pas qualsevol pas de llum. La meditació samatha calma la turbulència de la ment i permet que el llot s’assenti perquè l’aigua es torni clara, brillant i lúcida.

La majoria de les tècniques de meditació samatha involucren l’ús d’un objecte de concentració. Pot ser el procés de la respiració, un disc de colors, la flama d’una espelma, un mantra, o una emoció positiva com l’amor universal. De totes aquestes, la respiració és probablement la més utilitzada per a enfocar l’atenció. Aquesta pràctica, sovint cridada ‘atenció conscient a la respiració’,  es descriu al detall pel Buda en els textos budistes primerencs, i s’utilitza de l’una o l’altra forma en gairebé totes les escoles budistes. Una altra pràctica samatha comuna és el ‘desenvolupament d’amor universal’, en la qual el meditador genera una forta emoció d’amor incondicional tant per a si mateix o sí mateixa, com per a altres persones, i de fet utilitza aquesta emoció com a objecte de la meditació.

Aquestes dues tècniques de meditació ens donen una manera de treballar en nosaltres mateixos per a conrear dues qualitats que són centrals en el desenvolupament espiritual, consciència i cordialitat.

L’atenció conscient, o el seguiment de la respiració ens permet desenvolupar un nivell de consciència concentrada que rares vegades podem experimentar en la nostra vida quotidiana, per a moltes persones resulta una espècie de revelació saber que es pot estar tan conscient. Si estiguéssim fent un esforç per mantenir la consciència com a part de la nostra pràctica de l’ètica, amb el temps l’atenció plena que desenvolupem en la meditació començaria a filtrar-se al nostre estat mental quotidià, ens donaria major claredat, més espai i una nova llibertat d’actuar de manera creativa.

La pràctica del desenvolupament de “amor incondicional” ens brinda una forma de treballar directament amb les nostres emocions per a augmentar els nostres sentiments d’autoestima i la nostra amabilitat cap a uns altres. Una vegada més, molts principiants en aquesta pràctica se sorprenen que sigui possible sentir una emoció tan intensa i afectuosa. I de nou, si els efectes de la meditació es reforcen amb la pràctica de l’ètica, aquestes emocions comencen a inundar la nostra vida diària, on semblen tenir un efecte gairebé màgic sobre les nostres relacions amb les altres persones, i a través d’això en la nostra vida en general.

Totes les tècniques samatha tenen el propòsit de promoure un estat de concentració ‘unidireccional’ en el qual diverses parts del nostre ésser s’uneixen en una consciència única, calmada i brillant. Si vivim una vida ètica en condicions que promoguin el content i les emocions positives, quan meditem la xerradissa mental que normalment ocorre al nostre cap aviat cedirà el passo a un agradable sentiment de suau i calmat equilibri. Els nostres conflictes interns aviat començaran a dissoldre’s, i els elements neuròtics d’obsessió cap a nosaltres mateixos rampell es reemplaçaran per punts de vista més amplis i objectius. Mentre ens movem a estats més profunds de meditació, és possible experimentar onades d’amor i alegria que semblen sorgir des de les nostres profunditats; per a algunes persones pot ser tan forta que literalment provoca esgarrifances i posa els pèls de punta. Emocions càlides saturen el nostre ésser, tant que el nostre cor i ment es tornen una sola entitat que veu tot a través d’una llum nova i més brillant. Meditadors més talentosos o experimentats poden anar més profundament a estats d’inspiració envolupants en els quals els limitis normals entre el jo i la resta del món comencen a dissoldre’s. Fins i tot els anomenats poders ‘sobrenaturals’ poden sorgir, com l’habilitat d’exercir un efecte benèvol en l’estat mental de les persones.

Sens dubte això sona molt elevat, i per descomptat la meditació no sempre és així. La majoria de les persones també tenen moments en els quals la meditació implica lluitar amb una ment plena de desig, enuig o conflicte. En moments així, és un treball difícil. Però encara quan sigui difícil, la meditació és un treball útil, perquè ens permet prendre control d’aquests estats mentals de forma gradual, tant en les sessions de meditació com en la resta de la nostra vida.

Anuncios